Sürdürülebilir bir gelecekte kilit rol “Büyük Veri”nin olacak
10. Kartepe Ekonomi Zirvesi’nin konuşmacılarından Avea Mobil Pazarlama ve İş Ortaklığı Yönetimi Departman Müdürü Ömer Şen:
“Büyük Veri, verilerin dijitalleşmesi, farklı boyutlarda alınan verilerin toplanıp, düzenlenerek hedef kitle davranışlarını anlama, tahminler yapma, öngörülerde bulunma, işletmenin sahip olduğu verilerden yola çıkarak ‘akıllı’yönetim imkanı sağlayan özellikleriyle dikkat çekiyor
Bu özellikleriyle de aslında; şirketlerin geleceklerini şekillendirmeleri, verilerini kendilerini başarıya ve belki de yepyeni alanlara taşıyacak çalışmalardaki kilit teknoloji olarak fark yaratıyor”
Bu yıl 10.’su düzenlenen Kartepe Ekonomi Zirvesi 2014’ün konuşmacıları arasında yer alan Avea Mobil Pazarlama ve İş Ortaklığı Yönetimi Departman Müdürü Ömer Şen, son yıllarda kurum ve kullanıcılara sağladığı avantajlarla dikkat çeken Big Data’nın (Büyük Veri) işlenmesi konusuna değinerek, Avea’nın bu alanda sahip olduğu know-how ve bu alana yönelik çözümü olan Avea Intellimap hakkında bilgi verdi.
Konuşmasında Büyük Veri(Big Data) konusunun son dönemde internet gündemini en çok meşgul eden konuların başında geldiğine dikkat çeken Şen; değişik birçok kaynaktan toplanan tüm verilerin, anlamlı ve işlenebilir hale dönüştürülmesinde ortaya çıkan Büyük Veri teknolojisinin şirketlerin gelecekleri için önemine değinerek; 2000 yılında tüm dünyada 800 bin petabyte büyüklüğünde veri saklandığını; bu verinin 2020 yılında 40 zetabyte (40 trilyon gigabyte, dünyadaki tüm sahillerdeki kum tanelerinin 57 katı) olacağının tahmin edildiğini açıkladı.
Big Data şirketleri akıllandırıyor…
Büyük Veri teknolojisinin doğru zamanda ve yerde; doğru hedef kitleye yönelik satış ve pazarlama aksiyonlarına imkân veren yönleriyle günümüzde ciddi avantajlar sağlayan bir teknoloji çözümü olduğu noktasının altını çizen Şen, Big Data’nın işlenmesinin şirket ve KOBİ’ler için taşıdığı önem hakkında ise şunları söyledi:
“Yaşamın giderek dijitalleşmesiyle birlikte, sırasıyla, büyük şirketler ve KOBİ’ler dijitaldeki yüzlerini oluştururken; ‘Big Data’ kavramını da CRM çalışmaları ile birlikte verimlilik, kârlılık ve sadakat yatırımı olarak eklemek istiyorlar. Veriler giderek üretim süreci içinde önemli bir faktör haline geliyor. ‘Büyük Veri ise tam bu noktada özetle, verilerin dijitalleşmesi ve farklı boyutlarda alınan verilerin toplanıp, düzenlenerek hedef kitle davranışlarını anlama, tahminler yapma, öngörülerde bulunma, işletmenin sahip olduğu verilerden yola çıkarak ‘akıllı’ yönetim imkanı sağlıyor. Bu özellikleriyle de aslında; şirketlerin geleceklerini şekillendirmeleri ve verilerini kendilerine başarıya ve belki de yepyeni alanlara taşıyacak çalışmalardaki kilit teknoloji olarak fark yaratıyor.”
Büyük Veri, uzaktan hasta takibi uygulamalarıyla sağlık sektöründe; lokasyon bazlı servislerle telekomda; veri toplama ve kişiye özel pazarlama aktiviteleriyle mobil servislerde; şube ve ATM lokasyonu belirleme özellikleriyle finans sektöründe, belirli bir lokasyona belirli ürünü yerleştirme kararını destekleme adına perakende sektöründe, bunun yanı sıra reklamcılık, medya ve kamu sektörlerinde de geniş bir kullanım alanına sahip. Örneğin, elektrik şirketleri akıllı ölçüm çözümleriyle enerji tüketimine dair verileri toplayarak daha iyi talep planlaması ve daha iyi pazarlama yapmak, kişilerin kullanım alışkanlıklarına ilişkin çözümler ve teklifler sunmak için bu teknolojiden faydalanabiliyor.
Big Data’nın sağladığı avantajları başka bir örnekle daha aktarmak gerekirse; sosyal medyadan; Twitter’dan bir örnek verebiliriz. Twitter’da her 24 saatte yaklaşık 500 milyon tweet atılıyor. Twitter kullanıcıları, lokasyon bildiriyor, hashtag’lerle yorumlarda bulunuyor. Tüm bu veri birikimi akıllı bir yazılımla düzenlenerek, işletmeler için hedef kitleler hakkında bir veriyi anlamlandırabilir. Sonrasında şirketler; bu verileri kendilerininkiyle birleştirerek satış sürecini yeniden yorumlayabilir ve bunlar ışığında yeni hedef ve stratejiler geliştirebilirler.”
Büyük Veri-Big Data’yı işleyen kazanıyor, yatırımlar çöpe gitmiyor
Bireyselden kurumsala kadar, son yıllarda özellikle de yaygınlaşan internet kullanımının etkisiyle beraber cihaz kullanımında önemli bir artış yaşandığını söyleyen Şen; birbirinden farklı birçok kaynaktan toplanan tüm verilerin, anlamlı ve işlenebilir hale dönüştürülmesi tarafında ortaya çıkan Big Data teknolojisinin; şirketlerin geleceklerini şekillendirmede kritik bir öneme sahip olduğuna dikkat çekti. Şen konuşmasını şöyle sürdürdü:“Big Data teknolojisi; doğru zamanda ve yerde, doğru hedef kitleye yönelik satış ve pazarlama aksiyonlarına imkân veren yönleriyle günümüzde ciddi avantajlar sağlayan bir teknoloji. Yaşamın giderek dijitalleşmesiyle birlikte, sırasıyla, büyük şirketler ve KOBİ’ler dijitaldeki yüzlerini oluştururken; ‘Büyük Veri-Big Data’ kavramını da CRM çalışmalarıyla birlikte verimlilik, kârlılık ve sadakat yatırımı olarak eklemek istiyorlar.”
Bu gelişmelere paralel olarak ortaya çıkan veri miktarının dainanılmaz bir hızla arttığına dikkat çeken Şen; “Hızlı veri artışında yaşanan bu gelişmelerle beraber birkaç yıl içinde ortaya çıkacağı tahmin edilen veri miktarı ile birlikte 2020 yılına geldiğimizde belirtilen miktardaki verinin saklandığı 4 terabyte’lık harici hard diskler uç uca eklendiğinde dünyanın etrafı 5 kez dönülebilir; ya da bu hard disklerle yaklaşık 54 bin adet Atatürk Olimpiyat Stadı doldurulabilir. Sanırız, bu örnekler her yıl farklı kaynaklarca üretilen veri miktarının, aslında ne kadar büyük olduğunun anlaşılmasına yardımcı olmakta. Bu noktada yatırımların çöpe gitmediği doğru kararlar büyük verinin işlenmesi daha da önem kazanıyor” dedi.
Dünyanın en büyük şirketleri de Big Data ile kâr ediyor
E-ticaret, tekstil, perakende gibi birçok sektörde yer alan lider global firmaları da Big Data uygulamalarından faydalanarak verimlilik ve kâr artışı sağladığını belirten Şen, şöyle devam etti: ”Örneğin tekstil sektöründe spor kategorisinde faaliyet gösteren markalar; ürettikleri ayakkabı içine yerleştirilen sensörlerle, kayıtlı egzersiz sporcularının ya da hareket ölçümü yapan uygulamalarının takibini gerçekleştirebiliyor. Hızla gelişen e-ticaret portalları ise fiyat sorgulama noktasında Büyük Veri’ye başvuruyorlar.”
Avea,Büyük Veri çözümü IntelliMap ile şirketlerin geleceklerine
ışık tutuyor
Avea’nın ‘Büyük Veri’nin işlenmesi konusunda Türkiye’de öncülük yaptığını belirten Şen, bu konuda şirketlere özel projelere imza attıklarını açıkladı. Avea’nın da bayi lokasyonları, sosyal medya, medya satınalma, bölgesel kampanyalar, müşteri deneyimi ve ürün ile servis alanlarında Büyük Veri’yi kullandığını sözlerine ekleyen Şen, Avea IntelliMap ile şirketlere büyük verinin işlenmesinde doğru strateji geliştirme konusunda rehberlik ederek ışık tuttuklarını söyledi.
Sürdürebilir geleceğe sahip olmak isteyen tüm şirket ve kurumların bu alanda Avea’nın sahip olduğu know how’dan yararlanmasının sürdürülebilir gelecek için önemine dikkat çeken Şen, Avea Intellimap ile ilgili şu bilgileri verdi:
“Müşterilerimizin sinyal aldığı lokasyonlara göre yoğunluk haritalarının gözlemlenerek analiz edildiği uygulama platformumuz Avea IntelliMap; bankacılık, perakende, akaryakıt, ulaşım, mağazacılık, hızlı tüketim gibi birçok sektörde hizmet veren firmanın doğru hedef kitleye ulaşarak yatırımlarını yönlendirme konusunda katma değer sağlayacak. IntelliMap’ten yararlanan firmalar, hedef kitlelerine yönelik kampanyaları doğru yer ve zamanda hayata geçirip verimlilik ve kâr artışı sağlayarak rakiplerinin önüne geçebilecekler.”
Doğru zamanda doğru yerde doğru yatırım için: IntelliMap…
Şen; firmaların aynı zamanda kendi müşteri listelerini Avea IntelliMap platformuna yükleyerek, Avea müşteri tabanının harita üzerinde dağılımları ile yoğunluklarını analiz etmelerine de imkân verdiklerini; böylece de firmaların, yatırımlarını gerçek konum bilgisi ile şekillendirerek, verimlilik ve kârlılıklarını arttırabildiklerini de sözlerine ekledi. Ömer Şen:
“Kişisel bilgilerin gizliliği esasına sadık kalacak şekilde verilerin anonimleştirerekgerçekleştirilen bu çalışmalarla firmaların, satış/pazarlama aktivitelerini daha verimli ve efektif şekilde gerçekleştirmelerine yardımcı oluyoruz. Şirket ve kurumlar bunu yaparak doğru lokasyonda mağaza açmaktan, hedef kitleye yönelik ürün yerleştirmeye, şube veya yeni mağaza konumlandırmaktan doğru reklamı doğru lokasyonda yapmaya ve yeni alanlara girmeye kadar her türlü yatırım ve stratejik kararını çok daha sağlıklı alabiliyorlar” diye konuştu.
Büyük Veri’nin telekomünikasyon sektörünün son dönemdeki en önemli odak alanı olduğunu da hatırlatan Şen;“Büyük Veri, şirketlerin en doğru yatırımı yapmalarını, müşterilerine en iyi hizmeti vermeleri için tüm verilere sahip olmalarını sağlayabilmesi özellikleriyle aslında şirketlerin geleceğine yön verecek bir teknoloji durumunda. Konuma göre yoğunluk haritalarının gözlemlenmesi ilkesine dayanan IntelliMap ile lokasyona yönelik mobil pazarlama faaliyetlerinin çok daha etkin ve yaygın bir şekilde kullanılması sağlanırken; çözümümüzle aynı zamanda markaların ve firmaların nokta atışı ve daha etkin stratejiler geliştirebilmelerinin de önünü açıyor” dedi.
yilmazparlar@yahoo.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder